30 – 31 травня 2025 року кафедрою соціальної реабілітації та соціальної педагогіки факультету психології було проведено V Всеукраїнський Форум за міжнародної участі «Дитина у тривожному середовищі: розвивальні та відновлювальні практики».
Повномасштабна війна, яка триває на українській землі вже понад 3 роки, зруйнувала базову потребу дитини в безпеці, позбавивши її відчуття захищеності, стабільності та довіри до світу. Дитина переживає складні психічні стани, що впливає на її фізичний, соціальний, когнітивний та емоційний розвиток. Нагальною суспільною проблемою постають питання захисту прав та збереження психологічного й соціального благополуччя дитини в умовах війни, напрацювання і поширення кращих соціально-педагогічних і соціально-психологічних практик, покликаних зберегти і захистити дитинство. Цій меті була присвячена робота дводенного Форуму, який проходив у змішаному форматі і на різних майданчиках.
У роботі Форуму взяли участь понад 145 учасників: представники 16 університетів, науково-дослідницьких установ, організацій, українських та міжнародних громадських організацій, серед яких: Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Західноукраїнський національний університет (м.Тернопіль), Чорноморський національний університет імені Петра Могили (м. Миколаїв), Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна» (м. Київ), Український національний університет імені Михайла Драгоманова (м. Київ), ДВНЗ "Донбаський державний педагогічний університет", Рівненський державний гуманітарний університет, Львівський державний університет внутрішніх справ, Вищий навчальний приватний заклад «Дніпровський гуманітарний університет», Бердянський державний педагогічний університет, Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, Академія праці, соціальних відносин і туризму, Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя, Приватний вищий навчальний заклад "Європейський університет", Комунальний заклад вищої освіти "Кременчуцька гуманітарно-технологічна академія "Полтавської обласної ради, Національний університет "Чернігівський колегіум" імені Т.Г.Шевченка, Високопічський ліцей Житомирського району Житомирської області, Державна установа "Центр пробації" (м. Київ), ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» (м. Київ), Центр психологічної підтримки дітей та батьків «Початок», Служба у справах дітей (м. Київ), Громадська організація "Ліга спілки жінок", Громадська організація “Save Ukraine”, Офіс дітей та молоді «ДІйМО» при Міністерстві соціальної політики України, ПП "Лемурашник", ГО "Право 31", ВГО «Магнолія», Міський центр дитини (м. Київ), Благодійний фонд «Голоси дітей», NGO «Family for each child” (Естонія, Таллінн).
30 травня, перший день Форуму. Місце проведення: Червоний корпус Київського національного університету імені Тараса Шевченка.
З вітальними словами до учасників Форуму звернулись: декан факультету психології, член – кореспондент НАПН України, доктор психологічних наук, професор Іван ДАНИЛЮК, ректор Гнезнінської вищої школи Міленіум, доктор наук Кшиштоф ГАВРЕЦЬКИЙ (Польща), проректор Донбаського державного педагогічного університету, д. фіз- мат.наук., професор Станіслав ЧАЙЧЕНКО.
Емоційно проникливим був виступ Олічки БАЙДАРОВОЇ, чарівні звуки цимбал додали натхнення і позитивної енергії роботи Форуму.
З ключовими доповідями виступили: Микола КУЛЕБА, співзасновник організації Save Ukraine, Уповноважений Президента України з прав дитини (2024- 2021рр.), тема виступу була присвячена проблемам порятунку викрадених дітей російською федерацією, та наданню критично важливої підтримки сім'ям з дітьми, постраждалим від війни. Начальник відділу усиновлення та сімейних форм виховання служби у справах дітей м. Києва Валентина БЕРЕЗІНА ознайомила присутніх із проблемами захисту прав дітей-сиріт, пов'язаних з викликами війни і, зокрема, з нестачею ресурсів (дефіцит кадрів, проблеми професійного вигорання, збільшення навантаження) у Службах у справах дітей на рівні районних, міських служб, служб ОТГ. Професор, доктор політичних наук Тетяна СЕМИГІНА актуалізувала проблему професійної ідентичності, як основи стійкості в роботі з дітьми в умовах війни, зауваживши необхідність удосконалення освітніх програм з підготовки фахівців у соціальній сфері, які мають бути травмочутливими за своїм змістом, та націленими на розвиток рефлексивності і стійкості професіоналів.
З досвідом психосоціального супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного часу виступила Ольга ФЛЯРКОВСЬКА, начальник відділу психологічного супроводу та соціально- педагогічної роботи ДНУ "Інститут модернізації змісту освіти". Олег ЯНЧУК, директор державної установи "Центр пробації" зупинився на проблемі деліквентності підлітків у часи війни і навів приклади «нових» форм складної дитячої поведінки.
На Форумі були представлені унікальні практики відновлення і захисту дитини, які створювались їх авторами з перших днів початку повномасштабної війни, і наразі упроваджуються як на локальних, так і всеукраїнському рівнях. Ними поділились: Ірина ЗАХОЖА, засновниця психологічного центру підтримки дітей та батьків "Початок"; Олена РОЗВАДОВСЬКА, голова правління та співзасновниця фонду "Голоси дітей"; Юлія УДОВЕНКО, доцент кафедри соціальної реабілітації та соціальної педагогіки КНУ імені Тараса Шевченка; Оксана ПРОКОПЧУК, співзасновниця простору "Лемурашник" та ГО "Право 31"; Дафна Шарон МАКСИМОВ, психотерапевтка, автор методу Хібукі -терапія.
У другій половині дня із Гостьовими лекціями на Форум завітали іноземні колеги: Яне СНАЙЗ, міжнародний експерт із роботи із травмою та прив’язаністю (Естонія), тема виступу: "Посттравматичний розвиток дитини: роль дорослого у відновленні"; Майкл Д. РАСМАН, драматерапевт, юрист, тренер з використання театральних практик у роботі з травмою (США). Тема виступу: «Драматерапія з дітьми та підлітками із прифронтових регіонів».
31 травня, другий день Форуму. Місце проведення: Міський центр дитини (м. Київ).
Директор Міського центру дитини Лідія НОВАК ознайомила учасників Форуму із діяльністю Центру, яку справді можна назвати інноваційною моделлю захисту прав дитини на сім'ю, оскільки практики, які реалізуються в ньому, є унікальними і адаптованими під український контекст.
Професор, доктор психологічних наук Олена ЧУЙКО актуалізувала проблему розбудови політики безпечного середовища в освітніх закладах і модерувала організаційно-діяльнісну гру: «Дитинство у війні: як трансформувати складний досвід у дійсність". Метою гри стала спроба визначити потреби дитини у захисті та безпеці у середовищі освітнього закладу та організації подальших управлінських кроків у напрямі розробки політик безпеки. У ході обговорення виявились великі розбіжності у розумінні потреб дитини у частині організації її безпеки, зокрема переважання турботи щодо фізичного захисту дитини з боку дорослих (вчителів, батьків) і ігнорування потреб психологічної безпеки дитини. Були окреслені шляхи узгодженості підходів у виробленні політик безпеки, як умови попередження ретравматизації.
Учасники Форуму долучились до роботи Майстер-класів, які проводили професіонали- практики в он лайн і оф- лайн режимах:
Лілія ОБШТА: «Нейропослідовний підхід у роботі з дітьми, які пережили травму: практики турботи, що відновлюють», Мейра САЗОНОВА (Ізраїль): «Гра як антидот від тривожності: ізраїльські моделі роботи з дитиною», Елліна ПАНАСЕНКО: «Арттерапевтична техніка "Журавель мого майбутнього"», Олена НЕДИБАЛЮК: «Крок за кроком до цілі у часи невизначеності», Світлана НІЗОВЦЕВА: «Медіація, як спосіб мирного вирішення конфлікту», Наталія ПЕТРЕНКО «Правопівкульне малювання "Квіти - це надія, захист та ресурс»».
Рефлексивне коло, яке було проведено після завершення Форуму, переконало присутніх у важливості і актуальності його роботи. Учасники наголосили на тому, що діяльність у сфері захисту дитини повинна мати в державі системний характер, законодавство щодо захисту прав та інтересів дітей має бути збалансованим, відрегульованими мають стати механізми міжвідомчої взаємодії. Важливим у суспільстві є пропагування принципу “забезпечення найкращих інтересів дитини”, формування переконання щодо шкоди інституційного догляду та популяризації прийомного батьківства, патронату, наставництва. Роботу з дітьми в комплексі соціальних послуг, мають здійснювати професійно підготовлені спеціалісти, для чого необхідним є розробка і упровадження освітніх програм у галузі І «Охорона здоров’я та соціальне забезпечення», за спеціальністю І 11 Дитячі та молодіжні служби. Важливими є поширення та масштабування найкращих українських та зарубіжних практик роботи з дітьми із травмівним досвідом війни.
За результатами роботи Форуму підготовлено Резолюцію, яка містить одну з рекомендацій учасників щодо продовження систематичного проведення Форуму «Дитина у тривожному середовищі: розвивальні та відновлювальні практики» з урахуванням актуальних викликів часу.
До друку готується Збірник матеріалів Форуму, який буде оприлюднено на сайті факультету психології у червні 2025 року.
Олена ЧУЙКО,
Доктор психологічних наук, професор
Професор кафедри соціальної реабілітації та соціальної педагогіки