Співпраця факультетів психології Київського національного університету імені Тараса Шевченка і Університету Осло розпочалася за ініціативи професора Nora Sveaass, яка представила доповідь «Сексуальне насильство на війні – злочин проти людства. Наслідки для психічного здоров'я та важливість підтримки постраждалих» на XXIV Міжнародній конференції молодих науковців, яка проходила в Києві. Професор має понад 40 років досвіду психологічної роботи з біженцями, зокрема жертвами тортур і сексуального насильства. Протягом 8 років була членом Комітету ООН з протидії катуванням, а зараз є членом Підкомітету ООН із запобігання катуванням. Була головою комітету з прав людини в Норвезькій психологічній асоціації протягом 20 років, а також ініціатором і головою правління норвезької неурядової організації Mental Health and Human Rights Info, яка надає корисну інформацію про психологічну допомогу жертвам конфліктів та порушень прав людини.
Спільна робота наших факультетів продовжилася завдяки реалізації ініціативи студентів старших курсів Університету Осло, які запропонували проведення навчального курсу «Психічне здоров’я. Робота з травмою» для студентів-психологів КНУ імені Тараса Шевченка. Шість норвезьких студентів попередньо пройшли спеціальну підготовку під керівництвом професора Nora Sveaass і виступили в ролі викладачів за системою навчання «рівний рівному». Серед них бакалаври і магістри освітньої програми з медичної психології з досвідом роботи в клініках. Лідером цього освітнього проєкту є магістр психології Sofie Kristiansen.
Реєстрація на курс перевищила 130 бажаючих. З них було відібрано 28 найбільш вмотивованих студентів факультету психології з високим рівнем володіння англійською мовою.
Протягом 3 днів група українських студентів засвоювала основні теми курсу, який майстерно проводився викладачами із застосуванням інтерактивних методів навчання, таких як рольова гра, групові дискусії та вправи.
Своїми враженнями та набутими знаннями і досвідом поділилася студентка 2 року навчання ОС «Магістр» факультету психології КНУ імені Тараса Шевченка Катерина Пінчук:
«Це були дуже вражаючі 3 дні. Ми охопили все і навіть більше. Особливо цікавою була частина, присвячена методам роботи з травмою. Я зробила короткий огляд корисних, на мою думку, методів, яких нас навчили у Шевченковому університеті і нових ідей, отриманих від норвежців. Це комбінація методів, яка може бути застосована психологами під час війни та після її завершення для боротьби з наслідками війни, які травмували психіку людей. Щоб впоратися з наслідками травматичних подій, психологи повинні діяти на різних рівнях:
- Нам потрібно заспокоїти людину, з якою ми маємо можливість поговорити по телефону, або яка сидить перед нами. Якщо розмова відбувається по телефону, – перше, що ми повинні зробити, це переконатися, що ця людина в безпеці і ніщо не ставить під питання її життя. Нам потрібно попросити людину озирнутися, описати нам, хто поруч, що навколо – цей метод відволікання допоможе нам вивести людину зі стану шоку. Якщо у людини є що потримати в руках – наприклад, ручку, камінь чи, можливо, улюблений предмет – попросіть потримати і описати його вам. Це корисна техніка майндфулнес для перемикання фокусу уваги.
- Способи, пов’язані з управлінням диханням. Управління диханням – це ефективний засіб впливу на тонус м’язів та емоційні центри мозку. Повільне і глибоке дихання (за участю м’язів живота) знижує збудливість нервових центрів, сприяє м’язовому розслабленню, тобто релаксації. Часте (грудне) дихання, навпаки, забезпечує високий рівень активності організму, підтримує нервово-психічне напруження. (Уявіть, що перед вашим носом на відстані 10-15 см висить пушинка. Дихайте тільки носом і так плавно, щоб пушинка НЕ коливалася).
- Способи, пов’язані з управлінням тонусом м’язів, рухом. Під впливом психічних навантажень виникає м’язове напруження. Уміння його розслабляти дозволяє зняти нервово-психічне напруження, швидко відновити сили. (Спробуйте змінити ритм всьому організму за допомогою монотонних ритмічних рухів).
- Способи, пов’язані зі впливом слова. Словесний вплив задіює свідомий механізм самонавіювання, йде безпосередній вплив на психофізіологічні функції організму. Формулювання самонавіювання будуються у вигляді простих і коротких тверджень з позитивною спрямованістю (без частки «не»). (У багатьох ситуаціях доцільно «озирнутися назад», згадати про свої успіхи в аналогічних обставинах. Минулі успіхи говорять людині про її можливості, про приховані резерви в духовній, інтелектуальній, вольовій сферах і вселяють впевненість у своїх силах).
- Способи, пов’язані з використанням мислеобразів. Використання образів пов’язано з активним впливом на центральну нервову систему почуттів і уявлень. Безліч наших позитивних відчуттів, спостережень, вражень ми не запам’ятовуємо, але якщо пробудити спогади і образи, з ними пов’язані, то можна пережити їх знову і навіть посилити. І якщо словом ми впливаємо в основному на свідомість, то образи, уява відкривають нам доступ до потужних підсвідомих резервів психіки. Щоб використовувати образи для саморегуляції:
- Спеціально запам’ятовуйте ситуації, події, в яких ви відчували себе комфортно, розслаблено, спокійно, – це ваші ресурсні ситуації.
- Робіть це в трьох основних модальностях, притаманних людині. Для цього запам’ятовуйте:
1) зорові образи події (що ви бачите – хмари, квіти, ліс);
2) слухові образи (які звуки ви чуєте – спів птахів, дзюрчання струмка, шум дощу, музика);
3) відчуття в тілі (що ви відчуваєте – тепло сонячних променів на своєму обличчі, краплі води, запах квітучих яблунь, смак полуниці).
На думку слухачів, це були дуже пізнавальні і продуктивні дні, а курс був націлений на результат. Студенти, які мали можливість взяти в ньому участь вдосконалили себе як майбутніх професіоналів та застосовуватимуть набуті знання і навички для допомоги тим, хто цього потребує.
Всі, хто успішно пройшов навчання на курсі, отримають сертифікати від Університету Осло із зазначенням кількості годин та кредитів.
Наступна група українських студентів вивчатиме цей курс на початку червня 2022 року.
ДОВІДКА.
Університет Осло є найстарішим університетом Норвегії, який було засновано 1811 року в столиці країни – місті Осло. Він посідає 58-е місце в світі та 3-є у Скандинавії згідно з рейтингом ARWU. У 2016 році обійняв 63 позицію у топ-200 світових університетів за версією Times Higher Education. Університет Осло є багатопрофільним та готує студентів як гуманітарних, так і природничих спеціальностей. В університеті навчаються понад 32 тисячі студентів. Він є Alma Mater для 5 лауреатів Нобелівської премії в галузях фізики, хімії та економіки.